AERO-CLUB DE HESBAYE |
|||
REGLEMENT INTERIEUR (NL) Aéroclub de Hesbaye. Mise à jour au 30 Novembre 2018
|
|||
Intern Reglement | |||
Dit huishoudelijk reglement is een vervolg op de statuten van de ASBL Aéroclub de Hesbaye. Het heeft als doel een aantal praktische regelingen voor de goede werking van de club te preciseren.
ALGEMEEN
Art. 1.2: Het clubreglement is van toepassing op ieder lid van de club. Ook bezoekers dienen er zich naar te schikken. Onwetendheid zal nooit als verontschuldiging kunnen worden ingeroepen.
Art. 1.3: Overtredingen van dit reglement kunnen door het bestuur bestraft worden met volgende sancties: een opmerking, verwittiging, tijdelijk vliegverbod, schorsing, en definitieve uitsluiting. Zie ook Artikels 8.x.
Art. 1.4: De richtlijnen en bepalingen van de Federale Overheid met betrekking tot onze vliegactiviteiten en type vliegveld zijn vastgelegd in de rondzendbrief CIRC/GDF-04U van het Directoraat-generaal Luchtvaart. Zij maken deel uit van dit huishoudelijk reglement. De volledige versie van deze omzendbrief is te raadplegen op http://www.aero-hesbaye.eu/pdf_doc/GDF-04-U.pdf. Haar inhoud wordt dus verondersteld gekend te zijn door elk lid.
LIDMAATSCHAP EN INSCHRIJVINGSPROCEDURE
Art. 2.1: Kan lid worden, elke natuurlijke persoon. De enige voorwaarde is dat een kandidaat lid een rechtstreeks of onrechtstreeks belang en bijdrage levert in de ontwikkeling van de lichte luchtvaart. De vereniging heeft effectieve en toegetreden leden. Toegetreden leden kunnen zijn: piloten, leerling-piloten, bezoekers en sympathisanten. Het lidgeld wordt vastgesteld door de Raad van Bestuur.
Art. 2.2: Het lidmaatschap start elk jaar op 1 januari. Inschrijvingen na 31 januari moeten gebeuren volgens de procedure in het volgende punt.
Art. 2.3: Ten laatste begin januari ontvangen alle leden een schrijven met het verzoek om hun lidmaatschap te vernieuwen. Deze hernieuwing moet ten laatste einde januari afgerond zijn. Een toeslag van 10 € zal toegepast worden op elke hernieuwing na deze datum.
Alle vliegende leden, die hun wens op bovenstaande website bevestigen, worden vervolgens door het bestuur aangesloten bij de Belgische ULM Federatie en genieten op die manier van de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid bij ongevallen en van een lagere Federatie-bijdrage. Wie niet bij de ULM Federatie wenst aan te sluiten, zal jaarlijks een bewijs van eigen verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voorleggen.
Art. 2.4 Nieuwe leden kunnen zich voor het afsluiten van de jaarlijkse inschrijvingsperiode kenbaar maken bij de clubsecretaris, en volgen in dat geval de normale inschrijvingsprocedure. Zij betalen pro rata temporis in twaalfden hun clubbijdrage voor de rest van het lopende jaar. Indien zij lid van de ULM Federatie wensen te zijn, moeten zij zich rechtstreeks wenden tot de Federatie.
Art. 2.5: Wie bovenstaande procedure niet correct gevolgd heeft, is geen lid meer tot hij zich in regel stelt. Hij mag tot dan de clubinfrastructuur niet gebruiken. De lidgelden worden verhoogd met 10 euro administratiekosten voor wie na de officiële inschrijvingsdatum lid wenst te worden. Dit geldt eveneens voor bestaande leden die de inschrijvingstermijn niet respecteren. Deze laatsten kunnen geen aanspraak maken op de regeling van twaalfden en zull en mogelijk hun Federatielidmaatschap zelf moeten regelen.
Art. 2.6: Nieuwe leden die een bewijs van lidmaatschap bij de Federatie kunnen voorleggen, hoeven dit niet nogmaals te betalen.
VEILIGHEID
Art. 3.1: Het voorkomen van ongevallen begint reeds bij de rit naar Avernas. In het dorp zelf wordt langzaam en voorzichtig gereden om de goede relaties met het dorp niet te verstoren. Plaats, bij aankomst op het terrein, uw auto op de voorziene parkeerplaatsen. Kies uw parkeerplaats zo dat alle voertuigen zo veel mogelijk gegroepeerd staan. Het is verboden vlakbij de kantine te parkeren uitgezonderd voor laden en lossen van kantinebenodigdheden.
Art. 3.2: Motorvoertuigen mogen op het terrein nooit sneller dan stapvoets rijden. Wie rijdt of aanstalten maakt om te rijden op het terrein ontsteekt zijn dimlichten zodat hij voor iedereen op het terrein zichtbaar is
Art. 3.3: Het vliegterrein (loods, open parkeerplaatsen van vliegtuigen, taxibaan, startbaan) is enkel toegankelijk voor clubleden, tenzij bezoekers vergezeld worden door een lid van de club of indien een uitzondering wordt toegekend door het bestuur. De toegang is verboden voor kleine kinderen die niet vergezeld zijn van een volwassene. Het terrein is verboden voor huisdieren, behalve als zij aan de leiband worden gehouden of gedragen worden.
Art. 3.4: Het is verboden te roken in alle gebouwen van de club
Art. 3.5: Bij toestanden en gebeurtenissen waar een reëel gevaar voor de medemens ontstaat, heeft ieder lid het recht en de plicht om dadelijk in te grijpen, het gevaar af te wenden en de terreinuitbater, de pleincommandant of het bestuur in te lichten van de vastgestelde onregelmatigheden.
Art. 3.6: Indien zich een ongeval voordoet is elk lid verplicht de volgende acties zonder verwijl uit te voeren:
Art. 3.7: Bij ieder incident zoals gedefinieerd door het BvL, ook zonder stoffelijke schade aan derden, lichamelijke letsels en/of schade aan een toestel zal het clubbestuur worden ingelicht en zal rapport worden opgemaakt en verstuurd naar de bevoegde instanties (vb. Bestuur der Luchtvaart, verzekeringsmaatschappij indien schade of letsel enz.) .
Art. 3.8: Wanneer er schade wordt aangericht aan een ander voertuig op de parking
Art. 3.9: Het is verboden om voertuigen te parkeren voor de loodsen en zo het verkeer van de toestellen te hinderen. Het is toegestaan om voor of in de loods te parkeren voor de duur van het in- of uitladen van materieel en goederen.
Art. 3.10: Aanhangwagens en de caravans mogen enkel op het terrein overnachten mits toelating van een bestuurslid of een door haar aangeduide bevoegde persoon
Art. 3.11: De toegang naar de taxibaan blijft te allen tijde vrij. Er worden op deze plek geen toestellen geparkeerd.
Art. 3.12: Een toestel met draaiende motor moet zo gericht staan dat het met zijn luchtstroom het terras niet hindert.
Art. 3.13: Het wordt ten zeerste afgeraden om met draaiende motor de kiezelstroken tussen hangars en het vliegterrein over te steken. De schade die hierdoor mogelijk wordt aangericht is volledig ten laste van de piloot.
PLEINREGLEMENT
Art. 4.1: Elke piloot houdt zich aan de regels en procedures neergelegd in het luchthavenboek (Airfield Handbook). De meest recente versie hiervan ligt in de kantine. Haar inhoud wordt verondersteld gekend te zijn door elk lid.
Art. 4.2: Aanpassingen van het seinenvierkant aan de vliegomstandigheden mogen enkel gedaan worden door een pleincommandant of in zijn opdracht door een andere persoon.
Art. 4.3: Tijdens de dagen waarin de militairen actief zijn zal elk lid zich onverkort houden aan de regeling en procedure van het gebruik van het militaire luchtruim D37, binnen hetwelk ons vliegveld ligt. Een klacht over of schending van deze bepalingen, leidt tot een automatisch vliegverbod van twee weken. De Raad van Bestuur kan echter bijkomende sancties treffen.
KANTINE
Art. 5.1: De openingsuren van het clubhuis worden goed zichtbaar opgehangen. De uitbatingsafspraken worden geregeld in een aparte overeenkomst tussen bestuur en uitbater.
Art. 5.2: Rokers worden verzocht buiten gebruik te maken van asbakken en geen peuken op de grond te werpen. In de kantine mogen geen huisdieren komen.
Art. 5.3: Ieder lid werkt actief mee aan het behoud van de goede staat van de kantine en het terras. Goederen en allerlei afval (eet- en drankverpakkingen, peuken, plasticzakken, enz.) worden opgeruimd en in de vuilnisbakken gestopt.
LOODS
Art. 6.1: Huurders houden zich nauwgezet aan de contractuele bepalingen over bijdrage, betalingsprocedure, huurvoorwaarden en verzekeringen. Deze bepalingen hebben zij ontvangen in hun contract en in een bijkomend document van december 2009.
Art. 6.2: Geïmmobiliseerde toestellen (in onderhoud, beschadigd, enz.) zullen in de loods geplaatst worden op een manier dat ze de bewegingen van de andere toestellen niet hinderen.
Art. 6.3: Wanneer men een ander toestel buiten zet om met het eigen toestel binnen of buiten te kunnen, zal dit eerste toestel weer binnen gezet worden. Hierbij zullen zo weinig mogelijk andere toestellen verplaatst worden.
Art. 6.4: Het is aangewezen om hulp te vragen wanneer men toestellen moet verplaatsen in de loods, dit om beschadigingen te vermijden.
Art. 6.5: Indien er toch schade wordt aangericht aan een toestel moet zo spoedig mogelijk de eigenaar hiervan of een bestuurslid op de hoogte gebracht worden. (Zie ook zware overtreding Art. 8.4)
Art. 6.6: De deuren van de loods zullen steeds gesloten worden. Wie dit niet doet zal verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor de hierdoor geleden schade. Iedereen die een plaats heeft in de hangar krijgt een sleutel en moet het sleutelboek aftekenen voor ontvangst. Verlies van de sleutel moet onmiddellijk gemeld worden. Wie zijn sleutel verliest, moet de kost van vervanging van het slot (de sloten), alle sleutels en hun verzending naar de andere standplaatshouders betalen.
Art. 6.7: Vuilnis en afval worden opgeruimd. Borstels en vuilnisbakken staan hiervoor ter beschikking.
Art. 6.8: Eén opbergkast per toestel mag geplaatst worden, op een plek en manier die niet hinderlijk is voor de andere toestellen.
Art. 6.9: Gevaarlijke of milieuonvriendelijke producten moeten na gebruik uit de hangar verwijderd worden (olie, sprays, verdunners……)
Art. 6.10: Elk huurder is verantwoordelijk voor de netheid van zijn standplaats.
Art. 6.11: Auto's mogen slechts geparkeerd worden in de loods voor de duur van laden en ontladen van materieel. In het geval een eigenaar met zijn toestel vanuit Avernas op reis vertrekt, kan het bestuur de mogelijkheid overwegen dat een voertuig voor de duur van de reis gestald wordt.
Art. 6.12: Electrische toestellen (batterijladers, verwarmingstoestellen, verlichting enz.) mogen niet onbewaakt aangesloten blijven.
Art. 6.13: Het is afgeraden om in de hangar te lassen of te slijpen. Als dat toch moet gebeuren, zullen alle voorzorgen genomen worden om alles wat zich in de gevaarlijke zone bevindt volledig te beschermen. Dit omvat zowel de toestellen als de vloerbedekking van de hangar.
Art. 6.14: Geen enkele standplaats is definitief toegewezen aan een toestel. De gemakkelijkst bereikbare plaatsen worden toegewezen aan de toestellen die het meeste vliegen. Dit kan op gelijk welk moment veranderen.
Art. 6.15: De kosten:
GEDRAGSREGELS
Art. 7.2: Hierna volgen meer concrete gedragsregels die elk lid respecteert
Art. 7.3: Als schade is aangebracht aan andermans eigendom dient deze schade gemeld te worden aan de eigenaar en aan het bestuur. Voor zover de schade in aanmerking komt voor terugbetaling door een verzekering, moet het lid dat de schade veroorzaakte samenwerken met de eigenaar en/of het bestuur om de aangifte zo snel en volledig mogelijk te laten gebeuren. De formulieren bevinden zich in een map in de kantine.
SANCTIES EN VERZOENING
Art. 8.1: Het niet naleven van bovenstaand reglement kan de Raad van Beheer ertoe aanzetten om sancties te treffen tegen de betrokken leden, zoals bepaald in de statuten van de club.
Art. 8.2: Deze sancties kunnen zijn (in volgorde van ernst):
Het lid dat een schorsing opgelopen heeft, is tijdelijk geen lid meer en mag geen gebruik meer maken van de infrastructuur voor de periode van de sanctie. Het lid kan toestemming vragen om tijdens deze periode werken (vb onderhoud) aan zijn vliegtuig uit te voeren.
Art. 8.4: Leiden tot het in gang zetten van de procedure voor onmiddellijke uitsluiting
Art. 8.5: Vooraleer de Raad van Bestuur een sanctie (anders dan het automatische vliegverbod en de onmiddellijke uitsluiting) uitspreekt tegen een lid, zal de betrokkene door de raad worden gehoord en de kans krijgen zijn versie van de feiten toe te lichten en zich te verdedigen.
Art. 8.7: In geval van meningsverschil, sluimerend of open conflict tussen leden kan de Raad van Bestuur het initiatief nemen tot verzoening. Ook één of meerdere leden kunnen een verzoening aanvragen bij het bestuur. Het bestuur kan beide partijen uitnodigen om hun versie (gestaafd met feiten of bewijsmateriaal) toe te lichten. Zij kan dan beslissen beide partijen apart of samen te zien en met elkaar te confronteren. Het bestuur kan, bij gebrek aan verzoening of bereidheid daartoe een beslissing nemen. Deze beslissing is niet aanvechtbaar.
|
|||
Contact |